Výukový program "Vodní živočichové"
Kromě fotek máme také dvě videa s chrostíky
https://www.youtube.com/watch?v=2Y6sJW3S_Dc
https://www.youtube.com/watch?v=PNHKxt1Zjm8
Před školou jsme se rozdělili do čtyř týmů a pan učitel Vrtiška nás seznámil s programem dnešního dne. Rychlým přesunem jsme se dostali do údolí a zastavili se u soutoku Chalupecké strouhy a Zvolského potoka. Tam jsme si udělali naši základnu, odložili batůžky a dali se do práce.
Prvním úkolem bylo roztřídit kartičky s charakteristikami do sloupečku buď k potoku nebo k rybníčku. Společně s panem učitelem jsme pak naše rozdělení prošli a opravili. Prvním zkoumaným vodním ekosystémem byl potok. Ukázali jsme si, jak se měří průhlednost vody a při tom zjistili, že voda v Chalupecké strouze je z tohoto pohledu čistá. Podle otázek na pracovním listu jsme ještě ohodnotili další ukazatele, všechny ukazovaly na čistou vodu. My jsme to však měli v plánu ještě ověřit na tzv. bioindikátorech. To znamená na živočiších, kteří v potoce žijí. Pan učitel nám ukázal, jak na to a my jsme se dali s chutí do práce. Dost nás to bavilo a komplikovaly nám to jen dvě věci. Od traktoru rozježděná cesta kolem potoka, tam jsme se pěkně zabahnili. A pak ještě malá schopnost domluvy ve skupině, chvílemi to vypadalo, že jsme v týmu ještě nikdy nepracovali. Nalovili jsme spoustu živočichů a snažili se je třídit do jednotlivých mističek podle druhů. Podle určovacího klíče jsme se pak snažili i pojmenovat a u některých se nám to povedlo! Pan učitel nám pak představil i další, které jsme my nenašli a každá skupina si jednotlivé nálezy zaznamenávala do pracovního listu. U každého živočíška bylo bodové hodnocení, od 1 do 10. Čím vyšší číslo, tím čistší vodu potřebuje ke svému životu. Čím nižší, tím mu stačí voda špinavější. Když jsme sečetli bodové hodnocení, tak pan učitel vypočítal aritmetický průměr a my zjistili, že podle nalezených živočichů je čistota vody 6,2 z desetistupňové škály. Potok je tedy skutečně dost čistý. Pak jsme si sbalili pomůcky a přesunuli se k potoku Zvolskému.
U něj jsme provedli stejná měření a průzkum života jako u Chalupecké strouhy, ale tentokrát vše jen pan učitel, bez nás. Brzy jsme se dozvěděli, proč. Proč my jsme nesměli a proč pan učitel používal najednou gumové rukavice. Na pohled byl potok daleko špinavější, než Chalupecká strouha a podle živočichů má hodnotu jen 3,6. Důvodem je čistička odpadních vod ve Zvoli, která do potoka ústí.
Z údolí jsme vystoupali do kopce (dozvěděli jsme se, proč kopřiva pálí) a lesem došli k rybníčku u lesní školky (při silnici do Zvole). Na první pohled bylo jasné, čím se liší od potoka. Pan učitel nám ukázal, jak tady budeme dělat průzkum, půjčil nám dokonce síťku na delší tyčce, abychom mohli lovit i dál od břehu, a pak už se ze všech ozývaly radostné výkřiky ohlašující další nečekané nálezy. Stejně jako u potoka jsme společně vyhodnotili, kdo všechno v rybníčku žije, a obdivovali, jak šikovně to mají živočichové zařízené. Padly i velmi fundované dotazy, např. proč ten chrostík ze svého domečku nevyleze úplně.
Protože nás tlačil čas, museli jsme výzkum ukončit a shrnutí si uděláme až zítra ve škole. Vrátili jsme panu učiteli pomůcky a pak nečekaně rychle zvládli přesun do školní jídelny. Ještě že jsme byli celou dobu v lese, protože na sluníčku bylo děsné vedro. Přesto počasí velmi děkujeme, bez něj by byl (alespoň podle dosavadních zkušeností) úspěch akce poloviční.