15. týden
Pondělí 9. prosince
Po tradičním přivítání jsme se sesedli na koberci, kde jsme dnes víkendové zážitky sdíleli společně. Ke každému jsme mohli vytvořit dvě otázky a na konci jsme dostali od paní učitelky velkou pochvalu, protože naše otázky jsou čím dál kvalitnější, neptáme na věci, které už jsme se dozvěděli a naopak se ptáme na smysluplné podrobnosti. Paní učitelka nám pak pověděla, že má pro nás bonbóny, a my jsme hned uhodli, že je to proto, že má dneska narozeniny. Zatímco nám je rozdávala, vymyslela Klárka, že jí taky zazpíváme, a tak hned jak jsme měli rozdáno, jsme paní učitelce zazpívali.
Po návratu do lavic jsme si zopakovali rozdělení hlásek podle našich "pomocníků" a pak si zahráli pár rychlých her, při kterých jsme využívali buď svou paměť nebo pomocníka. Kolem třídy rozmístila paní učitelka barevné papíry podle dělení hlásek, pak řekla vždy některou z nich a my měli dojít ke správné barvě. Nebylo naším úkolem zvládnout to co nejrychleji, ale samostatně si poradit a nekoukat po ostatních. Dost se nám dařilo :-). To samé jsme pak zkusili v lavicích s barevnými pastelkami a postupně jsme přidávali i odůvodňování, nejdříve jen "H je tvrdá souhláska". Když nám k tomu přibylo i ukazování správného I/Y pomocí rukou, odůvodňovali jsme "H je tvrdá souhláska, napíšu tvrdé y."
Kdo ještě neumí všechny tvrdé souhlásky a slabiky vyjmenovat, potřebuje trénovat i doma.
V matice jsme začali s krychlovými stavbami. Stavěli jsme podle plánu, počítali počty krychlí v jednotlivých podlažích a navzájem si představovali způsoby, jak zjišťujeme celkový počet krychlí. Protože nám to většině šlo víc než dobře, mohli jsme pokračovat sami nebo ve dvojicích a kdo byl hotov, řešil samostatné úkoly. Paní učitelka mezitím pomáhala těm, kterým to nešlo. Po společné kontrole jsme řešili hady. Někomu se podařilo přijít na řešení rychle, někomu pomalu a někomu vůbec, ale vždy jsme si navzájem vysvětlili, jak jsme postupovali, aby i další mohli třeba využít náš způsob řešení.
Po hrací přestávce jsme nejdříve četli domácí úkol z Víš, co čteš a pak už na nás čekala další Ostružinkova pohádka. Tentokrát byla o ztracené malé ovečce a tak tématem prvouky byla hospodářská zvířata. To jsme si ale museli vyluštit v matematické křížovce. Povedlo se nám to velmi rychle a ještě jsme si zkusili nakreslit, co si pod tímto pojmem představíme. Své myšlenky jsme pak společně sdíleli při procházce po třídě a nakonec je diktovali paní učitelce, která je pro nás sepisovala na tabuli. Ostružinka nám dal obrázky hospodářských zvířat a my je přiřazovali k názvům, které jsme měli na tabuli. Zjistili jsme, že jsme na nikoho z jeho nabídky nezapomněli, ale že tam máme i některé živočichy, kteří mezi hospodářská zvířata nepatří. Ta jsme vyškrtli a pak se věnovali práci na pracovních listech - pojmenovávali jsme s pomocí tabule jednotlivá zvířata a přemýšleli, jaký z nich máme užitek. Podle svých představ jsme k nim přidávali kartičky s vejci, mlékem, masem, peřím, ... Po společné kontrole jsme si vše nalepili.
Nakonec už nám zbyl jen čas na nalepení dopisů pro rodiče o akcích do Vánoc (a jedné povánoční) a museli jsme balit.
Úterý 10. prosince
Plavání - dneska jsem po nás v šatnách nezbylo vůbec nic :-).
Středa 11. prosince
Ráno jsme opět vylosovali další dva šťastlivce, kteří si mohli vzít svého adventní ho sněhuláka s čokoládou, a hned jsme se dali do angličtiny. Zazpívali jsme si celou písničku "If you're happy" a domluvili se, že ji využijeme i na našem vánočním vystoupení. Pak Lucinka J. a Eliška Ku. představily ostatním svůj dobrovolný domácí úkol - kartičku s dalším domácím mazlíčkem a řekly nám i jeho anglické jméno.
Paní učitelka nám poté představili slovíčka, která budeme dnes potřebovat - tři jsme už znali "head, nose a hand", čtvrté jsme se naučili rychle "snowflake". Vyzkoušeli jsme si je za pomoci pantomimy a pak si připravili i jejich obrázkové kartičky. Při prvním poslechu písničky jsme se zavřenýma očima pozorně poslouchali a pantomimicky předváděli nacvičená slovíčka, když jsme je uslyšeli. Na kartičky s obrázky jsme pak psali jejich anglické názvy za pomoci velkých karet od paní učitelky a při druhém poslechu zvedali tyto obrázky. Předposledním úkolem bylo při poslechu doplňovat chybějící slova z písničky do pracovního listu. Většina to zvládla bravurně, někteří ale ignorovali rozdílnost psaní a mluvení, jiným zase musela paní učitelka dokola opakovat, že mají psát písmena a nečmárat :-(. Nakonec jsme si písničku nejen poslechli celou, ale i s videem, které se nám moc líbilo.
Na druhou hodinu jsme šli na počítače. Mnoho z nás se už umí samo přihlásit a všichni již dodržujeme pravidlo "přihlas se, když máš problém" :-). Paní učitelka nám představila další program, tentokrát na slovní úlohy, na kterém jsme každý samostatně pracovali. Jakmile jsme měli práci nacvičenou, ukázala nám "vylepšení" - jako horolezci jsme lezli na horu. Když jsme úlohu vypočítali správně, naše postavička skutečně stoupala. Někdo stihl i více pokusů, protože výsledek se nám zaznamenával do tabulky, takže jsme viděli, jak si vedeme.
Po hrací přestávce (kluci už si umí sami připravit i uklidit ping-pongový stůl) jsme se podívali na to, kdo nám přinesl z domácích knihovniček na ukázku knihy o hospodářských zvířatech. Podle toho jsme se rozdělili na čtyři skupiny a knihy jsme si představili a prohlédli. Poté jsme měli za úkol najít v nich alespoň jednu zajímavost a představit ji ostatním skupinám. To se nám moc povedlo a navíc jsme svou práci smysluplně zhodnotili. Už neříkáme "Jo, povedlo se nám to." nebo "jo, bylo to dobrý.", ale umíme přesně popsat, co konkrétního se nám povedlo a co zatím ne.
Na interaktivní tabuli jsme pak hráli krátkou hru s hospodářskými zvířaty. Nejdříve jsme zastavovali měnící se obrázky a z nabídky vybírali správná jména a pak rozdělovali zvířata podle toho, jestli mají nebo nemají kopýtka.
Tím jsme ukončili téma hospodářských zvířat a pustili se do nácviku našeho vystoupení. Jde nám to docel dobře - víme, kdy co děláme, říkáme, zpíváme, ... Musíme ale všechno dopilovat, hlavně u pohádky ještě některé role neumí své texty, na to se tedy zaměříme v dalších dnech.
Čtvrtek 12. prosince
V matematice jsme se dnes věnovali výstavištím (zjistili jsme, že se hodí použít doporučení "Njedřív mysli, potom kresli.") a měli jsme obrovskou radost, když nám "to" konečně vyšlo. Druhým úkolem bylo skládání parket podle části čísel a doplnění zbývajících čísel do nich. Díky skupině Bruno, Klárka, Eliška Kř. a Lůca jsme zjistili, že existují dvě řešení. Také jsme zjistili, že dělení do skupin není od toho, abychom se zhádali do krve, ale abychom si v nich navzájem mohli pomoci.
Při dílně čtení, kterou jsme zařadili druhou hodinu, jsme dokončili lekci načatou minulý týden. Paní učitelka nám nejdříve na koberci připomněla téma a někteří z nás nám přečetli na ukázku zdařilé zápisky, abychom se jimi mohli my ostatní inspirovat při samostatném čtení. Po ukázce práce ve dvojici jsme své záznamy sdíleli i my a poté si vybarvili smajlíky, kteří nejlépe odpovídali kvalitě naší práce. Na závěr nám ještě zbyl čas na vysvětlování si slov, kterým jsme nerozuměli.
Po hrací přestávce jsme nacvičovali na naše vystoupení a před půl jedenáctou už jsme stáli připraveni před třídou, ve které se konala dřevíčková dílnička. Byla skvělá. Pan lektor byl zkušený, šikovný a vstřícný, vysvětloval, radil a pomáhal tam, kde bylo potřeba. Vyzkoušeli jsme si opracovávat dřevo různými druhy rašplí, smirkovým papírem, ruční vrtačkou, využívali jsme kladívko, svorky, svěráky. Zkrátka se z nás na celou hodinu stali zruční truhláři :-). Na výsledek naší práce si ale musíte ještě týden počkat.
Do konce vyučování jsme zvládli ještě jeden nácvik a také pomalovat veliké čtvrtky černou barvou, abychom měli připravené pozadí pro naše rakety z dílny psaní.
Pátek 13. prosince
Po kalendáři a počasí nám paní učitelka vysvětlila, jak budeme dnes pracovat. Na tabuli jsme měli sepsané úkoly, kterým se budeme postupně ve svém tempu věnovat, a které je důležité dokončit ještě dnes.
Pak nám ukázala, jak budeme tupovat své látkové pytlíčky a vyrábět rekvizity pro vystoupení. Poté už bylo na každé z nás, jak si práci rozvrhne, aby stihl vše, co je potřeba.
Téměř všichni zvládli dokončit svou raketu a teď už ji mají rozmístěnou na nástěnce. Pár z nás si ji ale bere na dokončení domů, je potřeba ji přinést v pondělí.
Sáčky vypadají moc krásně a koruny ledového krále se nám také dost povedly. Co jsme kdo nestihli, dokončíme v pondělí, abychom měli vše nachystané na naše vystoupení a vánoční setkání.