Jdi na obsah Jdi na menu
 


12. týden

18. 11. 2013

Pondělí 18. listopadu
Po tradičním pondělním ránu jsme se sesedli na koberec, abychom dnes naše víkendové zážitky sdíleli společně. Ke každému zážitku byly povoleny dvě otázky a docela se nám dařilo tvořit opravdu smysluplné dotazy.
Cíle českého jazyka bylo znovu procvičit psaní ů/ú a seznámit se s dalšími pojmy - slovy nadřazenými a podřazenými. Nejdříve jsme odůvodňovali psaní ů/ú ve sloupečcích na tabuli, spojovali se správným písmenem z nabídky a dopisovali. Trochu se nám v odůvodňování plete slovo s větou, ale časem to určitě dáme :-). Paní učitelka měla na tabuli ještě připravené balíčky slov, ale asi nějaký neposedný skřítek jí v nich přes víkend udělal spoustu chyb. My jsme je ale postupně odhalili všechny a ještě k tomu jsme sami přišli na to, co jsou to slova nadřazená a ke všem balíčkům je vymysleli. U posledního jsme měli rozdílné názory - jedni navrhovali "stroje", druzí "dopravní prostředky", takže jsme se díky této zápletce dostali i ke slovům podřazeným.
V matematice nám paní učitelka nejdříve pověděla o hodnocení naší samostatné práce a vybrala si spoustu notýsků pro zápis jedniček za samostatnou práci. Vysvětlila nám, že nyní již budeme stíhat méně práce, protože nás čeká plavání (a v tomto týdnu i planetárium a příští středu počítače), takže i hodin bude méně, ale po plavání to zase doženeme. Pak už jsme parketovali a dost nás to bavilo. Přicházeli jsme na stále nová a nová řešení, dokonce i když se parketovaná podlaha otočila na výšku. Svá řešení jsme říkali paní učitelce, která je pak kreslila na tabuli. Klidně bychom s tím strávili celou hodinu :-). Ještě jsme se potřebovali věnovat autobusu a dnes už jsme si dokonce připravili do skupin pomůcky sami. Společně jsme vyřešili instrukci, která nám napovídala, že na některých zastávkách nastoupilo dvakrát více cestujících, než vystoupilo (ale nebylo jednoduché tomu porozumět), a pak už jsme pokračovali ve skupinách. Chvíli se to zdálo jednoduché, ale pak přišel okamžik, kdy nám nezbývalo než experimentovat. Ale nakonec jsme to společným úsilím zvládli :-).
Po hrací přestávce jsme nejdříve četli z Víš, co čteš, abychom se pak jako minulý týden nezabrali do prvouky a nestihli to. Ne všichni však měli úkol splněný.
Paní učitelka nám četla další pohádku o Ostružinkovi, dnes se příběh odehrával v noci a hlavní slovo měly hvězdy. Chvíli jsme si povídali, jaké kdo máme s hvězdami zkušenosti a zážitky a pak si dali dobrovolný domácí úkol - zjistit a napsat, proč jsou některé hvězdy jasnější, jiné barevnější, apod. Paní učitelka nás pak vyvedla z omylu, když jsme si mysleli, že na obloze existují souhvězdí, která hvězdy samy vytvářejí. Brzy jsme poznali, že je to jen lidský výmysl. Na interaktivní tabuli nám promítla noční oblohu s hvězdami a my si zkoušeli představit, jaké souhvězdí v jejich uskupení vidíme. Tři tipy jsme si do nich i nakreslili, ale nápadů jsme měli spoustu. Nakonec nám vždycky ukázala spojnice mezi hvězdami a název souhvězdí. O jednom z nich bylo i v Ostružinkově pohádce a my jsme si pak o něm četli pověst. Bylo to souhvězdí Orion, které je teď vidět až k ránu, zato v zimě ho můžeme vidět skoro celou noc. Z legendy jsme pak vybírali slova, kterým nerozumíme, a navzájem si je vysvětlovali. Největší záhadou byl Zeus a tvar jeho jména v ostatních pádech. Pak se nás paní učitelka zeptala, jestli víme, co jsou to znamení zvěrokruhu, ale nevěděli jsme nikdo. Nicméně jsme dostali možnost si je vyluštit. Byla k tomu zapotřebí matika, pokud se nám podařilo najít správný rozklad čísla, zjistili jsme potřebné písmenko a s ním postupně i názvy jednotlivých znamení. Někteří jsme věděli, jakého jsme znamení, někdo ne, jiní zase věděli i celou svou rodinu. A jako další dobrovolný domácí úkol můžeme zjistit, podle čeho se ta znamení určují. Protože jsme tak dobře pracovali, mohli jsme se na závěr hodiny podívat na krátký dokumentární film o Sluneční soustavě. Hodně se nám líbil, takže paní učitelka slíbila dát odkaz na naše webové stránky. Kuba zase projevil zájem vidět hvězdokupu Plejády, díky čemuž jsme se dozvěděli, že bude-li přát počasí, uskuteční se v následujících dvou týdnech jedno školní večerní pozorování noční oblohy i s dalekohledem a povídáním.

Úterý 19. listopadu
Konečně jsme se dočkali prvního plavání. Autobus přijel se zpožděním, k tomu objížďka a kolony na Strakonické, takže jsme si museli v šatnách pěkně pospíšit, ale zvládli jsme to na jedničku. Během první hodiny si nás instruktorky vyzkoušeli, co už umíme, abychom druhou hodinu po přestávce už mohli být rozděleni do družstev podle výkonu. Takže jsme se ani my, co se vody docela bojíme, nemuseli strachovat, dostali jsme pásky, které nás drží nad vodou, a všichni jsme se pustili do tréninku. Využívali jsme plavecké pomůcky (různé typy destiček, žížaly, ...) a snažili se o plnění úkolů, které jsme dostávali. Nakonec je to i jeden z výstupů v našem dvoutýdenním plánu :-). Po skončení druhé lekce jsme si vysušili vlasy, oblékli se a mohli jít svačit. Cesta zpátky byla rychlá, dokonce jsme museli počkat chvíli v šatně, než skončí ostatní a přijde družina. Většina z nás stihla celý pracovní list, takže příště bude mít volno, ostatní budou mít dost času na dokončení.

Středa 20. listopadu
Na nádraží jsme dorazili všichni včas, na Jarově přibrali Ladušku a v Modřanech bez komplikací přestoupili na tramvaj. Měli jsme štěstí, skoro celou cestu byla poloprázdná a navíc nás díly změně trasy dovezla téměř před planetárium :-), ani jsme nemuseli přecházet přes rušnou silnici. Zakoupili jsme si vstupenky a po jednom s nimi procházeli turnikety do šatny, na záchod a do sálu. Se začátkem představení se docela dlouho čekalo na opozdilce, díky čemuž jsme skončili později a nestihli plánovaný nákup suvenýrů. Naštěstí je planetárium otevřeno i o víkendu, takže tam můžeme směle vyrazit s rodiči :-). I zpáteční cesta tramvají proběhla v pohodě, ačkoliv byla docela plná. Na vlak jsme nečekali ani deset minut a chvilku po půl dvanácté jsme vystupovali ve Vraném. Všechny děti do jednoho si zaslouží obrovskou pochvalu za cestování hromadnou dopravou. Teď mají za úkol vyprávět doma rodičům, jaké novinky a zajímavosti se při pořadu dozvěděly.