22. týden
Pondělí 27. ledna
Dnešek jsme měli přeházený rozvrh, protože jsme potřebovali udělat spoustu práce, kterou bychom jinak díky úternímu plavání a středečnímu kinu nestihli. Navíc jsme měli na návštěvě Katku, která se přišla podívat na naši prvouku spojenou se čtením.
Během první hodiny jsme vybrali pro paní učitelku sešity z češtiny a podívali se na zoubek rozdílu mezi dy, ty, ny a di, ti, ni a trénovali jsme, jak so vše odůvodňovat, abychom psali bez chyb.
Pak měl pro nás Ostružinka nachystané krátké opakování toho, co jsme se s ním za půl roku naučili a k němu jsme samozřejmě mohli využívat naši moudrou knihu. Někteří z nás jsou nadšeni z toho, jak už ji máme tlustou :-).
Po svačině dorazila Katka a my se pustili do další práce. Paní učitelka nám četla další pohádku skřítka Ostružinky, ale neprozradila nám její název. A v průběhu čtení jsme přemýšleli nad otázkami, které nám kladla, a také vysvětlovali Lucince, co je to hájovna. Na konci čtení jsme měli radost, že jsme se v našem předvídání trefili a tentokrát to byla Valča, kdo sebral paní učitelce otázku :-). Vymýšleli jsme totiž název pro dnešní pohádku a odůvodňovali, proč ho dáváme. Pak už nás paní učitelka přestala trápit a rozdala nám texty, abychom si je mohli založit. Po prostudování obrázku vznikly otázky, jak to, že na něm je jen jedno dítě, když se v pohádce mluvilo o dvou. Sami mezi sebou jsme si dokázali ukázat, že to druhé je schované v masce :-). Jen nás trochu mrzelo, že na vybarvování není tentokrát čas.
Pohádka se jmenovala Masopust pro zvířátka a my jsme nejdříve na listy s obrázkem masopustního průvodu psali, co všechno už o masopustu víme, nebo co si myslíme, že víme. Tyhle myšlenky jsme pak ve dvojicích sdíleli a společně si pak říkali, jako pro nás neznámé informace jsme se dozvěděli od ostatních.
Pak už byl čas na získávání nových informací. Pracovali jsme metodou skládankového učení. Paní učitelka nám vždy každou fázi modelovala, abychom věděli, jak na to. V průběhu práce jsme si dali i hrací přestávku, protože úkol to nebyl jednoduchý, tak abychom se moc nevyčerpali. Na závěr práce jsme si shrnuli vše, co jsme se dozvěděli, co nám přišlo zajímavé, co bychom si měli zapamatovat, co bychom komu chtěli povědět, že už teď o masopustu víme.
Předposledním úkolem po přestávce bylo sebehodnocení. Vloni jsme dostali kromě vysvědčení se známkami slovní hodnocení od paní učitelky a letos to slovní bude kombinace od nás a od paní učitelky. Po vybarvení smajlíků nám zbyl ještě čas na sdílení víkendových zážitků, které jsme si četli v malých skupinkách. Nakonec už jsme jen zhodnotili své chování a mohli se rozloučit.
Úterý 28. ledna
Plavání - nejdřív jsme řádili na hřišti a pak v bazénu. A byli jsme pořádně unavení. Po návratu jsme s paní učitelkou u Marušky v družině buď dokončovali pracovní list nebo si hráli.
Středa 29. ledna
Modřanský biograf - ve vlaku jsme byli hrozně hodní a film jsme si užili. Líbil se všem. Na závěr jsme ještě společně charakterizovali jednotlivé postavy a přemýšleli, kým z nich bychom chtěli být a proč.
Čtvrtek 30. ledna
První dvě hodiny jsme pracovali na matematice. Nejdříve jsme společně řešili příklady na násobení - vymýšleli jsme k příkladům slovní úlohy a znázorňovali si vše obrázky na tabuli i na smazávacích tabulkách. Ve dvojicích jsme stavěli podle učebnice ze dřívek a zjišťovali, kolik vidíme trojúhelníků a kolik čtyřúhelníků. Trojúhelníky jsme odhalili všechny, čtyřúhelník nám jeden chyběl, ale nakonec jsme ho odhalili. Dokonce jsme uměli jeden z nich pojmenovat - byl to kosočtverec. Ale ten druhý ne a tak kdo chce, může jeho název zjistit jako dobrovolný domácí úkol.
Ve skupinkách jsme řešili parketovací úkol - ze dvou různých parket sestavit co nejvíce obdélníků. Bohužel jsme se nerozdělili příliš spravedlivě, takže někomu to šlo dobře a jiní si moc nevěděli rady. Tak snad příště. Brzy jsme našli dvě řešení, ale pak trvalo, než jsme odhalili další tři. Společnými silami jsme řešili slovní úlohu s penězi. Po několika nepovedených řešeních (při kterých jsme moc nepřemýšleli), si většina z nás vzala smazávací tabulky a zkoušela si vše v klidu promyslet. No a tak se nám to nakonec povedlo vyřešit.
Posledním úkolem byla samostatná práce v učebnici.
Po hrací přestávce jsme se sešli na koberci, abychom si představili dnešní úkol pro dílnu čtení. Paní učitelka nám pověděla, že nás již brzy čeká zavedení čtenářského deníku, a že práci na jeho částech jsme průběžně během pololetí trénovali, takže by to pro nás neměl být velký problém. Ukázala nám, jak budeme dnes svoje postavy hodnotit. My jsme potom četli a nakonec do pracovních listů psali, jaké vlastnosti a proč postavy z našich knih mají.
Poslední hodiny jsme se nemohli dočkat, protože to už byla řada na vysvědčení. Nejdříve jsme si zapsali domácí úkoly, rozdali práce z prvouky a vysvětlili, z jakých částí se vysvědčení skládá. Jedná se o výpis z vysvědčení, takže si ho můžeme nechat doma, nebudeme ho vracet. Kromě známek jsme také dostali hodnocení pomocí smajlíků. Na něm poznáme, jestli je potřeba v druhém pololetí pracovat tak jako dosud, nebo jestli je potřeba výrazně přidat, protože jinak by na konci roku už samé jedničky nebyly.
Než jsme se rozešli, uložili jsme si do tašek desky s pracovními listy, které si rodiče o víkendu prohlédnou a podepíší. A pak už jsme si jen popřáli pěkné prázdniny a mohli se rozloučit.