37. týden
Pondělí 12. 5.
Pondělní ráno jsme tradičně zahájili rozdělením služeb a při doplnění kalendáře jsme si připomněli čtvrteční státní svátek. Dnes a zítra s námi bude ve třídě Ondra ze třetí třídy, který nejel s ostatními na školu v přírodě, což zejména některé naše chlapce velmi potěšilo. Paní učitelka nás zase nechala zjistit, po kolika budeme ve skupinách na sdílení víkendových zážitků, když víme, že máme vytvořit skupin šest.
Poté už jsme se pustili do češtiny. Měli jsme dva úkoly - slovní druhy a další dvojice párových souhlásek. V příběhu o pstruhovi v zimě jsme vyhledávali podstatná jména (tady jsme určovali, jak na ně ukazujeme) a slovesa (tady zas jestli už se děj stal, právě se děje nebo se teprve stane). Už při této práci jsme narazili na spodobu na konci slov a pak trénovali doplňování na slovech s "h" nebo "ch" na konci. Narazili jsme na slova, jejichž význam jsme si dokázali vysvětlit a také na jedno, jehož význam neznal nikdo. Takže můžeme dobrovolně zjistit, co to je "soustruh". Zítra budeme psát diktát slov a slovních spojení, můžeme si ho na stránce 99 natrénovat.
Při matice jsme začali s rozcvičkou, při které jsme začali s násobilkou osmi. Doma si ji doplníme do tabulky násobků. A pak už přišel na řadu děda Lesoň s novým zvířátkem na svém dvorku - beranem. Má sílu jako jedna koza a jedna myš a my řešili první úkol "Které družstvo vyhraje?" Kdo byl hotov a měl v práci jasno, ten mohl pracovat na samostatném úkolu se zvířátky a pak i na samostatné práci. Ostatní pak s paní učitelkou dořešili původní úkoly a zkoušeli různá nahrazování.
Po hrací přestávce pak přišlo na řadu natáčení prvouky se čtením. Naším dnešním cílem bylo seznámit se s rozmnožováním rostlin poté, co jsme totéž zvládli v předchozích hodinách u několika živočichů. Nejdříve jsme pracovali s vizualizací, kterou trénujeme ve čtení s porozuměním. Paní učitelka nám postupně četla první odstavec Ostružinkovy pohádky a my pak kreslili obrázek, jak vypadalo místo, na které dorazil Ostružinka s Bezinkou podle toho, co jsme o něm slyšeli. Před dalším odstavcem nám paní učitelka úkol neřekla, o to víc jsme museli pozorně naslouchat, abychom si s ním poté poradili. Měli jsme totiž napsat, co si myslíme, že řekne Ostružinka Bezince a týkalo se to proměny pampelišky v průběhu jejich putování. Kdo chtěl, mohl své nápady přečíst ostatním, chtělo nás dost :-). Poté jsme se sešli na koberci, kam paní učitelka přinesla tácy s drny, na kterých rostly skutečné pampelišky. Hned jsme je začali zkoumat, všímali jsme si, že jsou každá jiná. Některé žlutá, jiná zavřená, další plná bílého chmýří. Jakmile jsme dokončili průzkum, přečetla nám paní učitelka, co v pohádce řekl Ostružinka Bezince, bylo to právě o proměně pampelišky a způsobu cestování semínek. Podle toho jsme i uspořádali obrázky s jednotlivými stádii a když jsme se shodli, že už to máme dobře, šli jsme si černobílé obrázky (které nám tentokrát nastříhala paní učitelka pro ušetření času a všechny tím dost potěšila) nalepit do koloběhu vývoje pampelišky na pracovní list. Kdo byl hotov, mohl začít vybarvovat a paní učitelka nám pohádku dočetla. Protože ale cestování za pomoci ochmýřených padáčků není jediný způsob cestování semínek, čekala nás práce s odbornými texty ve skupinách. Každá dostala jiný text, po jeho přečtení jsme si zakreslili, co jsme se dozvěděli a začali chystat představení svých informací pro ostatní. Paní učitelka nám připomněla, že si máme vzpomenout na podobnou práci s pavouky a dobře promyslet, jakým způsobem své informace předáme. A povedlo se nám to dokonale. Všichni jsme si připravili divadlo a perfektně jsme své informace předali ostatním. Na závěr už jsme jen shrnuli, co jsme se dozvěděli, do "dopisu" Bezince.
Úterý 13. května
Slovní úlohu s mincemi jsme použili na rozcvičku, protrénovali jsme při tom násobení i sčítání a našli dvě řešení a ještě dokázali paní učitelce vysvětlit, proč její navrhovaná nefungují :-). Pak dostali slovo ti, kteří splnili dobrovolný domácí úkol - našli další řešení cvičení se sousedy. Na nejvíc řešení přišel Vojta s Lůcou. Společně jsme hráli Sovu s trojúhelníky napnutými na geodesce a postupným vylučováním jednotlivých trojúhelníků přišli na ten, na který myslel Igor (hrál nám ho Vojta, Janu představovala Lůca). S geodeskami jsme pak pracovali ve skupinách, snažili jsme se vymodelovat další trojúhelníky, které by měly dvě strany stejně dlouhé. Přišli jsme na několik řešení a kdo chce, může doma dobrovolně vyzkoušet, zda najde i další. Narazili jsme zde na zajímavý problém - otočení a posunutí. Někteří byli přesvědčeni, že našli další řešení, a jiní jim oponovali, že ne, že "to už tam je". K rozuzlení diskuze přispěla ukázka, kterou vymyslela paní učitelka. Postavila Verunku před sebe a zeptala se, jestli to je Verunka. Odpověděli jsme, že ano. Pak ji otočila vzhůru nohama a znovu se ptala. A tak jsme museli dát za pravdu těm, kteří tvrdili, že se nejedná o jiný trojúhelníky, protože i Verunka je pořád Verunka, i když otočená. A stejně to funguje u trojúhelníků. Nakonec jsme ve dvojicích řešili náročnou hru s rodokmenem, už u ní bylo potřeba hodně přemýšlet. Protože kdo je např. "dcera syna Anny" nebo "matka Blažejova vnuka", to nebylo vůbec snadné určit.
Češtinu jsme zahájili slibovaným diktátem a zítra budeme mít určitě radost, protože dopadl dobře (i když je fakt, že ho paní učitelka známkovala mírně). Abychom dali odpočinout unaveným rukám, s trochou pohybu jsme procvičovali novou dvojici párových souhlásek "v-f". A se všemi z tohoto týdne jsme pak hráli "země, město". Bez sebemenšího ohrožení vyhrála skupina holek s Vojtou, až se paní učitelka ptala, zda má takové rozdělení smysl, když jedni pořád vyhrávají a druzí stále prohrávají. Uvidíme příště, jestli se poučíme.
Prvním úkolem ve čtení s porozuměním bylo kreslení. Měli jsme nakreslit, co si představíme pod názvem dnešního příběhu "světélkující ryby". Téměř všichni měli nakreslenou vodu, protože ryby přeci žijí ve vodě. Někomu pak u ryb světélkovaly ocasy, jiným těla, další využili zkušenosti (např. s Nemem) a kreslili lucerničku na tyčce trčící z čela ryby. Ti pak měli asi při čtení největší radost, protože přesně o takové rybě byl i text. Paní učitelka ho přečetla a my měli za úkol vybrat slova, která nám říkají, jak ďas mořský vypadá. Paní učitelka nám ho na naši žádost navíc našla na internetu a promítla jeho obrázky na interaktivní tabuli. Potom už jsme pracovali na otázkách a kdo byl hotov, snažil se podle popisu v textu ďasa nakreslit. Společně jsme vyhodnotili odpovědi včetně důkazů a na konci hodiny si nalepili informace do sešitů pro rodiče.
Na tělocvik jsme mohli jít ven, protože bylo sice chladno, ale nepršelo (tedy až na výjimku pár minut před koncem hodiny). Dneska jsme začali tréninkem krátkých přihrávek a házenou. Ze začátku jsme přihrávali nepříliš kvalitně, ale po několika zastaveních hry a opětovném vysvětlení jsme hru výrazně vylepšili. Bohužel stav nebyl na koci hry nerozhodný a někteří to těžce nesli. Poté přišel na řadu trénink skoku do výšky. Ačkoliv jsme skok vysoký trénovali i vloni, byl pro některé z nás naprostou novinkou :-). A dodržet pravidlo běžet obloukem a skočit po zádech bylo opravdu těžkým oříškem pro většinu z nás. Ale přesto to pár z nás dokázalo. Jen co jsme si připravili síť na přehazovanou, začalo pršet. Tak jsme rychle uklidili doskočiště a mezitím přestalo. Protože nás dnes bylo víc než minule, museli jsme se naučit i techniku střídání hráčů v hřišti. A šlo to. Nejdříve jsme procvičili přehazování celého hřiště, což nám zatím moc nejde, a pak se pustili do samotné hry. A ta nám šla o poznání lépe. Jedinou vadou na kráse byly nepřesné nebo zbytečně prudké přihrávky v poli, při kterých jsme zbytečně přicházeli o míč. Ale chytání soupeřova míče a přihrávky v poli na prostředního a rozehrávání do stran, to nám šlo bezvadně. Na úplný závěr jsme si ještě zahráli z vody do vody a na opakované žádosti při nástupu ještě zakřičeli "zdar! dnešní hodině :-).
Středa 14. května
Od samého rána jsme se nemohli dočkat, až přijdou skauti s kytičkami, mnoho z nás si totiž na ně přineslo peníze (a někteří dokonce na víc). Ale dočkali jsme se až na začátku druhé hodiny. Skauty jsme pěkně překvapili, takové množství koupě chtivých dětí nečekali :-). Navíc jsme hned začali studovat letáčky, které jsme ke kytičkám dostali, Vojta objevil obrázek plic kuřáka a nekuřáka a rozběhla se poměrně dlouhá diskuze o kouření.
Ale zpátky k první hodině, k angličtině. Nejdříve jsme si k postavám v našem rodokmenu dopsali jména členů rodinu a pak s nimi trénovali. První bylo porozumění otázce "Who is...?" na rodokmenu z učennice matiky. Pak jsme sami zkoušeli otázku opakovat a na ni odpovídat podle svých rodokmenů společně. A pak jsme se rozdělili na menší skupinky a mluvili v nich. Byli jsme schopni si navzájem pomoci, když někomu vypadlo nějaké slovíčko. Nyní bychom měli rozumět a umět sami aktivně používat slova "sister, brother, Mum, Dad, grandma, grandpa". Po vlastním mluvení jsme se přesunuli k interaktivní tabuli. Nejdříve jsme poslouchali představení jedné rodiny a podle poslechu klikali na správné postavy. Měli jsme to bez chyby na 100%. Potom jsme si zahráli hru s rodokmenem, kterou jsme hráli i vloni, ale tak nás bavila, že jsme museli i letos. Hodně z nás ji chce hrát i doma, takže tady je odkaz: http://www.english-time.eu/hry/family-tree.php
Po svačině byly nejdřív již zmiňované nákupy kytiček a protikuřácká diskuze a pak už matematická rozcvička. Při slovních úlohách jsme trénovali násobilku 6, 7 a 8. Bylo výborné, jak se nikdo nestyděl přiznat ke svému špatnému výsledku a ještě sám od sebe vyhledat, kde udělal chybu. Super. Pak nás čekala stavba z krychlí a její překlápění dopředu, dozadu, vpravo a vlevo. Nebylo to vůbec snadné a dost jsme s tím bojovali, ale téměř nikdo se nevzdával. Někomu se nakonec povedlo zakreslit plány překlápění u jedné stavby, ale našlo se i pár z nás, kdo jsme jich zvládli víc. Ale protože žádný učený z nebe nespadl, nebudeme zoufat :-). Samostatnou práci jsme díky čtvrthodinové ztrátě na začátku hodiny nestihli, ale zbyl nám na ni čas na konci poslední hodiny.
V prvouce jsme pokračovali tématem rozmnožování rostlin. Zatímco v pondělí jsme se věnovali semínkům a způsobům jejich cestování, dnes jsme se zaměřili na rostliny pokojové. Díky práci jednotlivých skupin jsme se tak seznámili s řízkováním, odnožemi, hřížením a dělením. A zítra při výtvarce a pracovce si to dokonce vyzkoušíme prakticky.
Čtvrtek 15. května
Jako matematickou rozcvičku jsme zvolili slovní úlohu s pětikorunami a dvoukorunami. Měli jsme najít všechna řešení, jak můžeme z těchto hodnot sestavit 27 Kč. Byli mezi námi borci, kteří našli všechna tři řešení a největším matematikem byl Vojta, který dokázal vysvětlit, proč další řešení neexistují. Následovala aktivita s geodeskami, naším úkolem bylo najít pokud možno všechny trojúhelníky, které se dají na desce vymodelovat. Nepočítají se ale trojúhelníky posunuté nebo otočené, připomněli jsme si to s Verčou :-). Čas na pátrání po všech řešeních máme až do příštího pondělka, pak zjistíme, jak jsme na tom. Nakonec nás čekala práce ve skupinách na cyklotrasách a tabulce vzdáleností. Tu jsme ještě nedokončili, budeme na ní pokračovat zítra.
Než jsme začali pracovat se čtvrtým textem pro trénink vizualizace, čekaly nás dva úkoly. Nejdříve jsme kreslili, co si představíme pod pojmem "lesní požár", a své nápady si navzájem prohlíželi. Zjistili jsme, čím se naše obrázky podobají (všude byl oheň, stromy) a čím se liší (někdo měl prchající zvířátka, jiný dým, další hasiče,...). Potom psali do T-grafu, co je lesním požáru špatného a co naopak dobrého. I tady jsme se podívali na to, co napsali ostatní, a zjistili jsme, že nás nenapadá skoro nic, čím může být lesní požár prospěšný. Paní učitelka nám pak četla text (bez nadpisu), my pozorně poslouchali a byli překvapeni, že existuje tolik věcí, kterými jsou lesní požáry užitečné. Taky jsme kreslili, co jsme si při poslechu a čtení textu představili. Poté už jsme pracovali na jednotlivých otázkách a své odpovědi a důkazy pak společně sdíleli. Měli jsme dost rozdílných odpovědí a pátrali, kdo má vlastně pravdu. Kdo chce, může poslední, pátý list, udělat jako dobrovolný domácí úkol.
Dílnu čtení jsme začali na koberci. Paní učitelka nám prozradila téma dnešní hodiny "Příprava na cestu" a měli jsme si představit, že naše postava vystoupí z knihy a přijde nás navštívit. To nás dost zaujalo a hned jsme si o tom chtěli povídat. Ale nebylo to všechno. Ještě jsme se dozvěděli, že si bude balit na cestu a my máme vymyslet, co si vezme s sebou, na co nesmí zapomenout a proč. A pak taky jakým způsobem k nám bude cestovat a proč. V průběhu čtení jsme rovnou úkol zpracovávali, abychom si po dočtení mohli ve dvojicích povídat o tom, co jsme vymysleli.
Při výtvarce a pracovce nás čekaly tři úkoly. Ve dvojicích nebo trojici jsme se pustili do rozmnožování rostlin. Někdo odloupával odnože zelence, jiní vytvářeli řízky z fialky. Všichni jsme své rostlinky dali do skleniček od přesnídávky naplněných vodou a zavřených víčkem, do kterého nám paní učitelka udělala ostrými nůžkami dírky, takže jim neuhnívají listy. Teď budeme pravidelně pozorovat, co se s nimi děje.
Druhým úkolem byla pampelišková louka, kterou jsme tvořili tak, že jsme si nakapali bobečky tempery na čtvrtku v krabičce a kutálením dvou kuliček barvu mísili po celé ploše. Hotové výrobky jsou moc pěkné. K tomu jsme ještě vyráběli pampelišku z proužků čtvrtky tak, aby působila plasticky. Tu jsme pak na louku nalepili a doplnili motýlky.
Třetí úkol byl pro někoho snadný a radostný a dost se na něm vyřádil, pro jiného to žádné štěstí a radost nebyla. Měli jsme totiž vymyslet, nakreslit a popsat vynález. A to vynález, který vychází z nějaké dovednosti semínek, o kterých jsme se dozvěděli v pondělí. Ukázali jsme si to na suchém zipu, který využívá háčků na jedné straně stejně, jako to dělají kuličky svízele. Nejpovedenější práci má bezpochyby Míša.
Pátek 16. května
Odlišný barevný a číselný rytmus jsme trénovali při matematické rozcvičce a šlo nám to nad očekávání dobře. Poté jsme se ve skupinách věnovali dokončení včerejších cyklotras a vyzkoušeli si hledat logickou souvislost při doplnění chybějícího trojčíslí. Povedlo se to Elišce Kř. a Kubovi. Pochvalu si ale zasloužili i ti, kteří se o řešení pokusili, na rozdíl od některých lenochů. Nakonec jsme ještě pracovali samostatně, protože dnes paní učitelka vybírala učebnice ke kontrole.
V češtině jsme si nejdřív zapsali do školního sešitu další výjimky, tedy slova, kde si pravopis párových souhlásek na konci slov musíme pamatovat, protože většinou nejde odůvodnit. Pak jsme ve skupinách trénovali odůvodňování pravopisu párových souhlásek "z-s" a "ž-š" a slova, kterým jsme nerozuměli, nebo u kterých jsme si nebyli odůvodněním jistí, jsme chodili zapisovat na tabuli. Kdo byl hotov, pracoval se svou skupinou na úkolu vyhledávání slovních druhů. Narazili jsme na slovní druh "spojky" a ani jsme se ho moc nezalekli, rovnou jsme si šli najít, co znamená.
Na začátku další hodiny jsme naši práci zkontrolovali a vysvětlovali si význam slov, která jsme napsali na tabuli. Ve skupinách jsme se snažili vymyslet co nejvíc slov z písmen slova pampeliška, která nás celým týdnem provází. Dali jsme jich dohromady hodně (liška, Eliška, kaše, Iška, Eli, Pepa, Ela, mel, mapa, šli, šel, plyš - tedy my s měkkým i, šila, palma, kašel, Ema, pil, Emilka, lampa). A pak už jsme luštili Ostružinkovu křížovku. Běhali jsme hledat na chodbu lístečky s otázkami, do listů na lavicích doplňovali odpovědi a vyšlo nám "společenský hmyz". Přes víkend máme zkusit zjistit, co to asi je a napsat a nakreslit si to na zadní stranu pracovního listu.
Při hudebce jsme se dnes učili zpívat novou písničku "Pampeliška" a hrát novou písničku na flétnu "Maličká sú". Ta nebyl snadná, poprvé jsme se setkali s notou osminovou, střídala se v jednom taktu s notami čtvrťovými a ještě navíc s pomlkami. Ale dokázali jsme ji postupným nácvikem zahrát skoro všichni a příště si k ní vymyslíme rytmický doprovod na nástroje.
Přišly fotky, paní učitelka nám rozpočítala, kolik kdo zaplatíme, my jsme si to napsali do úkolníčků a fotky jsme hned dostali. Dost nám to na nich sluší.