33. týden
Pondělí 14. dubna
Den jsme zahájili tradičně, jako každé pondělí. Služby, deníčky, vybrali jsme čtenářské dotazníky a lístečky se zájmem rodičů o bruslařský kurz (až na dvě výjimky je přinesly všechny děti, děkuji). Pak nám paní učitelka pověděla, co nás dnes čeká a dali jsme se do češtiny. Do notýsků jsme si předepsali text pro zápis známek z kontrolního diktátu a kontrolní práce (téměř všichni mají jedničky) a pracovali s učebnicí na skupině "mě". Než jsme začali psát do školního sešitu, nadepsali jsme si nový, do kterého budeme psát již příště (a rovnou do něj začneme nové téma - párové souhlásky na konci slov).
Matematika byla dnes ve znamení kontrolní práce. Paní učitelka připravila tři úrovně - A, B a C. Úroveň A byla základní a během hodiny ji museli zvládnout všichni. Kdo byl hotov, pracoval na obtížnější úrovni B, a pro specialisty byla nakonec připravena nejobtížnější úroveň C. Nejenže jsme všichni zvládli "Áčko" (a nejhorší známka byla dvojka, takže jsme fakt pašáci), ale všichni jsme dali i !"éčko" a většina dokonce začala pracovat na "Céčku". Paní učitelka stihla první úroveň opravit všem, takže tam víme, jak jsme dopadli, a ty další nám poví zítra.
Při prvouce jsme se vrátili k Ostružinkově pohádce o velikonocích. Nejdříve jsme přemýšleli, co už o nich víme, jestli třeba i známe jména některých velikonočních dnů. Poté nám paní učitelka na prvním textu ukázala, jak budeme za chvíli pracovat ve skupinkách s dalšími informacemi. To jsme zvládli velmi dobře, takže jsme se mohli navzájem seznámit s tím, že včera byla Květná neděle a že nás čeká Škaredá středa, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota, Hod boží velikonoční a Velikonoční pondělí. A také proč se těmto dnům tak říká a co se při nich dělá nebo děje.
Před koncem vyučování jsme diktovali paní učitelce, co má napsat do naší pozorovací tabulky o vývoji motýla. Protože čtyři housenky se zakuklily a jedna se na kuklení připravila. Budeme jí držet palce, aby se jí to povedlo a pak nás čeká velký úkol - přemístit kukly do motýlí zahrádky. Nakonec už jen zápis do notýsků a mohli jsme jít domů.
Úterý 15. dubna
Ráno jsme nejdříve přesunuli všech našich pět kukel do motýlí zahrádky a žádná nám nespadla :-). Teď už musíme jen čekat, až se nám z nich vylíhnou motýli.
Poté už jsme se pustili do závěrečné přípravy na jarmark. Prvním úkolem bylo zadělání těsta na jidáše. Připravili jsme všechny ingredience a zadělali na kvásek. Než nám vzešel, ukázala nám paní učitelka, jak budeme zdobit poslední vajíčka, která přijdou do osení. Poté jsme zadělali těsto, každý jsme si alespoň třikrát zahnětli vařečkou. Zatímco v míse kynulo, dokončovali jsme nehotové výrobky. Stihli jsme to akorát a mohli chystat jidáše. Zase nám paní učitelka ukázala, jak na to. Museli jsme si dokonale vydrhnout lavice a ruce a pak opatrně vytahovat hubené válečky, které jsme stáčeli do jednoduché nebo dvojité spirály a pokládali na pečící papír na plechy a tácy. Jakmile jsme byli hotovi, sbalili jsme si čtení s porozuměním a matiky a přesunuli se do kuchyňky. Paní učitelka zapnula troubu a než se nahřála, zvládli jsme již druhý trénink čtenářské dovednosti "Vytváření souvislostí". Postupně jsme sázeli do trouby jeden plech za druhým a litovali, že nemůžeme ochutnat. Než se všechno upeklo, pracovali jsme v matice na autobusových linkách, typu úkolu, který jsme ještě nikdy nedělali. Domluvili jsme se na cenách, za které budeme prodávat a s hotovými jidáši se vrátili do třídy. Zapsali jsme si do notýsků, založili a zaznamenali úkol z Váš, co čteš a šli se naobědvat, abychom měli dost sil na odpolední prodávání.
Středa 16. dubna
Blížících se Velikonoc jsme využili i v angličtině. Paní učitelka nám pustila anglickou písničku, v které jsme nejdříve rozpoznávali známá slova a pak ji i zpívali. S velikonočním zajíčkem nás poté čekala hra na týmy. Naším cílem bylo dostat "easter bunny" do domečku po cestě z barevných vajec. Barvy jsme získávali z balíčku karet, ale postoupit jsme mohli až v okamžiku správného splnění anglického úkolu od paní učitelky.
Zvířátka dědy Lesoně jsme dnes procvičili při dvou velkých úkolech. Nejdříve jsme hráli na kapitány. Zjistili jsme, že družstvo se silnějším kapitánem nakonec prohrálo (a o hodně), a také jsme přišli na to proč. Protože kapitán "koza" nevolil podle síly zvířátek, ale podle kamarádství. A to se v tuhle chvíli nevyplatilo. Při druhém úkolu jsme naopak stavěli týmy vyrovnané. Zelenému družstvu jsme měli vymyslet takové soupeře, aby nikdo nevyhrál. U jednoho úkolu jsme zjistili, že tři možnosti, pro které byla v učebnici připravená okýnka, neexistují. Zato u posledního zápasu jsme řešení našli dokonce šest.
Na konci hodiny nám paní učitelka vybrala staré učebnice a rozdala nové, které jsme hned nadšeně prohlíželi. Takže už víme, že přibyde nové zvířátko, silnější než koza, a tím bude beran. A taky že budeme počítat násobilku sedmi, osmi, devíti a desíti.
Na začátku prvouky jsme věnovali čas počítání výdělku z jarmarku a trénovali finanční gramotnost při diskuzi o hrubém a čistém výdělku. Hrubého jsme po jednotlivých hodnotách bankovek a mincí spočítali výdělek 3.005,- Kč. 500,- Kč padne na materiál a 100,- Kč věnujeme na školou adoptovaného Keňánka. Za zbytek si pak něco pořídíme do třídy. Zatím máme tyto nápady: zvíře, výlet, knížky, hry, škola v přírodě, hračky, pomůcky na výtvarku a další učení, sponzorství.
Pak už jsme se věnovali prvouce. Nejdříve jsme po skupinkách, které jsme si sami vybrali, luštili kris-kros, ve kterém nám vyšlo, koho Ostružinka dnes na své pouti potká. Byl to pavouk. Každý sám jsme si zapisovali, co o pavoucích víme. Jestli něco o tom, jak vypadají, nebo čím se živí, nebo jestli s nimi máme nějakou vlastní zkušenost. Tyto nápady pak paní učitelka sepsala na tabuli a my při čtení nové pohádky pozorně sledovali, jestli se naše domněnky potvrdí, vyvrátí nebo zda se dozvíme ještě něco navíc.
Před rozloučením a bonbónkem za odměnu za všechno, co souviselo s jarmarkem, jsme si zapsali do notýsků a nalepili si pozvánku na další výlet po našem regionu. Také jsme od paní učitelky dostali brožurku s informacemi o akcích ke Dni Země.